maanantai 6. heinäkuuta 2015

Juhannus päättyy, Luontopolku jatkuu..

Pajalaisten mietteitä menneestä viikosta:

Kuvarikas, joten linkki jälleen ohessa alhaalla ~

Maanantai: pajapäivä

"Maanantai meni rattoisasti koko päivä eri pajoilla. Pari siirtyi päivän mittaan toiselle pajalle, kun ei enää riittänyt hommat alkuperäisellä pajalla. Itse olin autopajalla, ja voin sanoa sen olevan mielenkiintoista mitä kaikkea löytyy autosta ja mitä autolle voi tehdä. Tosin mieleen jäi koiran luu ja jarrujohto. Jos autopuolelle meinaa työllistyä, niin suosittelen opiskelemaan alaa hyvin."

Tiistai: talkoot

"Autosaattueemme suuntasi Metsäkestilään metsätalkoisiin. Kaunis ja rauhallinen yli 100-vuotias hirsikoulu ympäristöineen työllisti meitä hakkuualueen siivoamistyöllä. Saimme hyvää keittoa ja sitten kävelimme hiljaisuuden polun. Metsäkestilässä järjestetään hiljaisuuden retriittejä ja siihen paikka vaikuttaakin soveltuvan hienosti. Lopuksi kitkimme vielä leviämään päässyttä palsamia ja kotimatkalle lähdettiin mahat täynnä raparperipiirakkaa. Niin ja hyttyset! Niitä oli liikaa!"

"Paikka oli hieno. Risuja sekä oksia oli hyvä keräillä pinoihin, sai ainakin hyötyliikuntaa. Sama päti palsamin keräämiseen. Tosin hyttysten kanssa sai tapella jatkuvasti, eikä tuntunut aineet auttavan! Ruoka oli hyvää ja tunnelma rauhallinen. Sää suosi meitä ja oli kiva tehdä hommia vaikka hiki tuli hyvin."

Luonnon ystävän Franciscus Assisilaisen muistopäivän mukaisesti vietetään myös kansainvälistä eläinten päivää

Keskiviikko:

"Aloitimme pajapäivän Etapilla. Katsoimme varusteita valmiiksi seuraavan päivän retkeä varten. Sää oli sateinen ja ukkostakin oli luvattu – onneksi ei kuitenkaan ukkostanut alkuiltapäivästä, sillä silloin olimme kompostointikurssilla Lastenpuutarha Piparmintussa.

Puutarhakompostiakin täytyisi hyödyn takaamiseksi ylläpitää

Siellä saimme kuulla monipuolisesti tietoa kompostoinnista.. Ainakin taisi tulla paljon uutta tietoa monelle, sillä kaupunkioloissa ei omaa kompostia taida kellään meistä pajalaisista olla. Kun kompostointiluento oli ohi, saimme lähteä kotiin auringonpaisteen saattelemana."

Torstai:

"Kokoonnuimme Etapilla aamulla. Luvassa oli retkipäivä muutaman mediapajalaisen kanssa. Kun olimme saaneet auton pakattua lähdimme kohti Otamusta, joka sijaitsee Nokialla päin. Perillä Otamuksessa kiersimme lyhyen kierroksen maastossa ihaillen ainutlaatuista ja jonkin verran kivikkoista maisemaa. Välillä pysähdyimme lukemaan opastuskylttejä matkan varrelle.

Ylös, ylös..

Korkealla oltiin, näkymä täytyy itse kokea jotta mahtava tunnelma todellakin välittyisi

Tässä on joskus asuttu. :)

Vieraskirjakin löytyi

Sinisestä liaanista saa roiskahtaa veteen tyylillä

Otamussillan yllä

Puolen päivän aikoihin pidimme lounastauon paikallisella nuotiopaikalla.

Menyyseen kuului vartaiden väsäämistä

Suklaajälkiruokabanaaneja valmiina parempiin suihin

Sää muuttui sateisemmaksi taukomme aikana, mutta se ei onneksi ihan niin paljon haitannut. Nuotiopaikan vieressä oli näet laavu jonka suojaan pystyi menemään.

Pieni tunnelmallinen kahvilakin otamuksesta löytyy. Siellä kävimme vielä ennen lähtöä tutustumassa.

Kahvilan terassilla ihmettelimme hienoa puista veistosta, joka elinaikanaan on joutunut kokemaan jopa yhden kidnappauksen! Nähtiin myös yksi vene, joka lähti rannasta järvelle päin. Muuten oli aika rauhallista, ei kovin paljon tullut vastaan muita retkeilijöitä. Oli mukavaa tehdä yhteistyötä mediapajalaisten kanssa retkeillen."

Perjantaina kukin fiilisteli vapaapäivän merkeissä. :)