maanantai 25. toukokuuta 2015

Opista liikuntaan ja vierailuun.

Mikään viikko ei ole tietenkään samanlainen, ja hyvä niin. Viime viikolla maanantain aamupäivä meni eri pajoilla ja loppupäivästä Tredusta tuli Outi Rantanen kertomaan, millaisia mahdollisuuksia heillä on opiskella eri aloja.
Kokoonnuimme Etapilla tiistaiaamuna normaaliin tapaan. Suurin osa ryhmästämme valitsi päiväksi pyörän pyöräpajalta. Samalla sai testana kuinka hyvin toimivat. Kun pyöriin saatiin ilmaa, niin lähdimme Ilmarin johdolla kohti Nekalaa ja Viinikan kirkkoa. Nekalan seurakunnalla kävimme tutustumassa viljelylaatikoihin, joita voi varata ja kasvattaa monenlaista syötävää. Kävimme myös Hiljaisuuden polulla katselemassa kuvia ja lukemassa tekstejä. Kävimme kävelemässä läheistä aluetta, jonka jälkeen palasimme Viinikan kirkolle syömään, josta lähdille pyörällä kohti Etappia Iidesjärven kautta. Etapilla teimme ryhmätöitä pihalla, joista selviydyimme erittäin hyvin.
Keskiviikko menikin sopivasti retkivälineihin tutustuen. Kävimme läpi mitkä tavaroista ovat turhia, ja mitkä tarpeellisia. Ja samalla käytiin läpi mitä tarvitsemme pidemmälle leirille. Kävimme myös läpi mikä on kestävää kehitystä, ja kävimme pienissä ryhmissä keräilemässä lähimetsestä roskia.
Torstaipäivä meni mielenkiintoisissa merkeissä. Normaaliin tapaan(niinkuin aina) tultiin aamulla Etapille. Aamusta lajiteltiin roskat - metallit metalleihin, lasi laseihin jne. Osa ryhmäläisistä keräili lisää roskia Etapin läheisyydestä. Ja paljon jäi vielä kerättävää. Kirjoitimme myös itsellemme kirjeet, jotka saamme postin kautta myöhemmin pajan päättyessä. Pian tästä lähdimme kohti bussipysäkkiä ja suurta YLEä. Loppupäivä menikin YLEn merkeissä tutustuen studioihin, editointitiloihin, sekä puvustoon ja maskeeraukseen. Esittely oli mielenkiintoinen ja hyvä. Esittelykierroksen jälkeen pääsimme lähteen kotiin ja pääsimmekin jo puoli yhteen mennessä.
Viikon viimeinen arkipäivä menikin liikunnan merkeissä. Aamupalan jälkeen lähdimme kävellen kohti Ratinaa ja kuntosalia, jossa olimme tunnin verran. Sieltä siirryimme pelaamaan sählyä ulos, sillan alle. Olimme pienemmällä porukalla liikenteessä, joka teki sählyn pelaamisen mielenkiintoiseksi. Pelin päättyessä 5-0 päätimme lopetella ja venytellä hetki. Päivä päättyi ja lähdimme omille teille.